Екопътека Невястата и Смолянска крепост Калето

Родопите – мистичната планина! И за мен си остава мистерия как всяка година пътят ни, рано или късно, все ни води до там. Толкова топлина и уют има във вечнозелените й гори и малките селца, притихнали в прегръдката на родопските хълмове. Атмосферата в планината на Орфей винаги успява да неутрализира в мен всяко емоционално напрежение, което нося от града и да подреди прилежно душевния ми мир.

Екопътека Невястата

И какво по-добро начало за един летен понеделник от това да се разходиш лежерно по широка и лека горска пътека. Отправихме се към екопътека Невястата, чието начало се намира посредата на самия главен път между Пампорово и Смолян. Бялата арка на входа на манастира Св. Пантелеймон е добър ориентир и трудно може да бъде подмината. Разбира се, има и поставени табели. От паркинга пред светата обител започват два маршрута – екопътека Невястата (десния) и този към Смолянската крепост (левия).

Поехме по екопътека Невястата, която обещаваше да ни изведе до едноименната скала в своя край. Няма опасност да се загубите, защото през цялото време жълти табели ви насочват в правилната посока. Трасето е едва 900м., денивелацията лека, а гледките от панорамните площадки завладяващи. По цялото протежение на екопътеката са разположени информационни табла, които запознават посетителите с разнообразието от растения и животни, които се срещат наоколо. Колкото и обезпокоително да ви се струва, да се разхождате в задния двор на мечки, вълци и глигани, вероятността да срещнете някои от домакините е минимална.

Гората е изпълнена с любимия ми мирис на борови иглички и смола, а земята наоколо е постлана с дебел мъх и избуяла папрат. В района на Смолян се диша с пълни гърди. Изключително високата отрицателна йонизация на въздуха в Родопите го прави един от най-лечебните в света. Отрицателните йони благоприятстват общото оздравяване и подобряват състоянието на дихателната и централната нервна система. Ако са верни твърденията, преди години в ebay са се продавали торбички, пълни с родопски въздух.

Някъде около средата на маршрута стигнахме до дървена беседка и първата панорамна площадка, наречена с пълно основание “Красива”. От тук гледката е не просто красива, а омагьосваща! Пейзажът е поразителен, а погледът ти се рее над върховете в далечината. Долу в ниското, Смолян е потънал удобно в зелената прегръдка на Родопите. На отвесната скална стена отсреща е изграден железен път (Via ferate) за любителите на катеренето и високият адреналин, а на върха се извисява голям метален кръст, който се вижда още от главния път.

От беседката продължихме нагоре по екопътеката и скоро тя се разклони в две посоки. Табелите предупреждават, че лявото отклонение е по-екстремно и не е подходящо за лица под 16г. без придружител. Любопитството ни отведе до самия метален кръст на върха на скалата, която видяхме долу от панорамната площадка. Екстремен беше не толкова теренът, колкото липсваше обезопасяване на скалата, на която се излиза при върха. Поставени са предупредителни знаци, забраняващи приближаването на ръба на по-малко от 3 м. Не подценявайте подобни указания, защото поривите на вятъра понякога са изненадващи и доста силни. Чувството на простор тук е неописуемо! Над нас изписка скален орел и постояхме да се полюбуваме на грациозното му реене в небето.

Върнахме се отново при разклона и поехме по дясната пътека през гората, водеща до алпийския тролей и панорамна площадка Невястата.

През лятото дълбоката сянка на дърветата е истинска благодат. Беше време за обяд и съвсем като по поръчка се озовахме на панорамна площадка “Невероятна”, където обядвахме на заварената съвсем празна дървена масичка с пейка. Горският ни ресторант притежаваше петзвездна гледка като картина, очертана в рамка от зелените клони на вековни иглолистни дървета.

Скоро, за радост на децата, стигнахме до широко място с беседка и детска площадка с дървена къщичка и въжени люлки. От тук нагоре започва поредният участък, определен от табелите като екстремен, но каменистата пътека отвежда до самия финал – скала Невястата.

Легендата разказва, че по време на османското робство най-красивата смолянска мома била поискана за жена от местен турски велможа. В отчаянието си, девойката помолила да й позволят да се качи до скалата, за да види за последно родния си град и се хвърлила в пропастта. Така злополучната скала получила името Невястата.

От върха гледката е феноменална! Ако имате повече смелост, може да се спуснете по 100-метровото въже на алпийския тролей до отсрещната скала. Но, при всички положения, за да се върнете отново на паркинга, ще трябва да извървите екопътека Невястата на обратно по същия маршрут.

Смолянска крепост Калето

След като се върнете обратно до манастира, може да поемете по лявата пътека до Смолянската крепост в местността Турлука. Разстоянието до там е едва 1 км., а разходката е лека и приятна с денивелация само 30м. След 10-15 мин. ще видите останките от крепостните стени.

Късноантичната и средновековна крепост е построена по времето на император Юстиниан I (527 – 565 г.) като военна такава, с цел контролиране на съобщенията и движението по ключовия Централен трансродопски път през Средните Родопи. Подобно на крепост Калето над смолянското с. Кошница, за която ви разказах миналата година, мястото не е подбрано случайно. Теренът е труднодостъпен и в същото време с много добра видимост към целия район наоколо. Обектът се намира на 1450 – 1582 м. надморска височина и се простира на площ от 5 дка. Установен е и втори период на функциониране на крепостта – през XI – нач. на XIII век.

Към днешна дата са останали само няколко крепостни стени с дебелина почти 2 м. Впечатление правят двата хромелни (мелничарски) камъка, използвани за праг на двукрилата врата на северния вход.

Най-впечатляваща за нас беше гледката, която се разкрива от новопостроената дървена беседка на върха, както и панорамната площадка, издадена над една от скалите. За късмет, бяхме съвсем сами сред цялата тази красота и отделихме известно време, за да й се полюбуваме.

Полезна информация:

Как да стигнете: Началото на двете пътеки се намира на главния път между Пампорово и Смолян. Лесно ще забележите бялата арка на входа на манастира Св. Пантелеймон и паркинга пред него (има поставени и табели);

Ниво на трудност: лека до средна (в определени по-екстремни участъци), подходяща за семейства с деца;

Дължина на маршрута: всяка от екопътеките е дълга не повече от 1км.

Вход и работно време за екопътеката и крепостта: няма

Работно време на атракционите: от 09:00 до 18:00ч.

Контакти: 087 820 3106;

info.pamporovoadventure@gmail.com

Време: отделете си около 2 часа за екопътека Невястата и не повече от час да се насладите на спокойствие на крепостта (или по-скоро на панорамните гледки);

Наблизо може да видите още:

About the author

I don't know where I'm going, but I'm on my way!